چگونه کارکنان را حفظ کنیم؟

وقتی یکی از بهترین کارمندان از شغلی استعفا می دهد،این موضوع برای مدیر تبدیل به یک کابوس می شود و فوراً باید برنامهای برای متعادل کردن این چالش وجود داشته باشد. از آنجایی که بازار به متخصصان ماهر و با استعداد نیاز دارد، یافتن جایگزین برای یک کارمندِ با استعداد و ایجاد تعادل در تیم بسیار دشوار خواهد بود.استعفای یک #کارمندِ با استعداد می تواند روی خروج دیگر اعضای تیم به تبعیت از او، تأثیر بگذارد.

حفظ یک کارمند با انگیزه و خوش بین برای رشد و موفقیت هر سازمانی حیاتی است.اجرای یک برنامه جهت حفظ کارمندان،روشی موثر برای نگهداشتِ کارمندانِ کلیدی در عین حفظ بهره وری و عملکرد شغلی است.از این رو، مهمترین وظیفه ی یک مدیر ایجاد یک استراتژی موثر برای حفظ کارمندان است.یک سیاستِ نگداشت خوب از زمانی که کارکنان استخدام می شوند شروع می شود و تا زمانی که سازمان را ترک می کنند ادامه دارد.استراتژی پیشنهادی شرکت اَک تِک تکنولوژی در زمینه ی مشاوره مدیریت جهت حفظ کارکنان میتواند مطابق زیر تنظیم شود:

·        استخدام

در وهله اول باید افراد مناسب و صحیح استخدام شود. این امر به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. هنگامی که پیوند بین کارکنان و سازمان صمیمانه باشد و ترکیب بین مجموعه مهارت های مورد نیاز یک شغلِ خاص نیز درست باشد،کمتر ممکن است حفظ و نگهداری مشکل ساز شود.

همچنین در شرکت خود متخصصانِ توانمندِ #منابعِ_انسانی استخدام کنید تا بر ساختار و فرآیندهای کارکنان نظارت کنند. قرار دادن یک نفر برای مدیریت مزایا،امتیازات، بررسی ها و وظایف مربوط به کارکنان،حجم زیادی از کار را از شما دور کرده و همچنین اطمینان حاصل می شود که با کارکنان منصفانه رفتار می شود.

·        جهت گیری و حضور

 رفتار صحیح با کارکنان در مراحل اولیه استخدام بسیار مهم است و حفظ را افزایش می دهد.مأموریت کسب و کار خود و اهداف سازمان را به گونه ای در میان بگذارید که کارمندان را از نظر ذهنی و عاطفی با شرکت هم راستا و مرتبط نگه دارید مطمئن شوید که کارمندان می دانند شما از آنها چه انتظاری دارید. ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما اغلب در شرکت های کوچک،کارمندان طیف وسیعی از مسئولیت ها را بر عهده دارند. اگر آنها از مسئولیتهایی که شغلشان میخواهد و آنچه شما از آنها نیاز داریدآگاه نباشند، نمیتوانند در حد استاندارد عمل کرده و روحیهشان ممکن است پایین بیاید.

·        آموزش و توسعه در جهت ارتقاء کارکنان

اگر کارمندان شرکت، آینده ی روشنی برای خود نبینند، ناامید خواهند شد و ممکن است دست از تلاش بردارند. بنابراین هر زمان که ممکن است شرکت را ارتقاء داده و برای کارکنان مسیری روشن برای پیشرفت ارئه دهید؛چرا که در فضای رقابتی موجود، #آموزش و #توسعه جزء عوامل کلیدی کمک به رشد کارکنان و  ماندن آنها در سازمان می باشند.

·        ارزیابی عملکرد

کارکنان باید بدانند و به طور منظم به آنها یادآوری شود که سازمان چگونه کار می کند و چه کاری می توانند برای کمک به سازمان انجام دهند. وقتی کارکنان از کاری که انجام میدهند و زمینههایی که باید در آنها پیشرفت کنند آگاه باشند، هم برای سازمان و هم برای خودشان مفید است.

·        پرداخت و مزایا

برای کمک به حفظ انگیزه ی کارمندان و اختصاص پاداش به آنها، کارمندان را تشویق به رقابت سالم کرده و در این راستا مشوقهایی را نیز در نظر بگیرید.

برای کارمندانی که اهداف عملکردی را برآورده میکنند و برای یک دوره زمانی از پیش تعیینشده،مثلاً سه یا پنج سال،در سازمان میمانند، جوایز ی ارائه دهید. همچنین در مورد دستمزد کارکنان، ارزیابیهای سالانه انجام دهید.

در حالی که امروزه بسیاری از کارمندان تمایل دارند عواملی مانند پیشرفت شغلی را بالاتر از دستمزد ارزیابی کنند، حقوق و مزایای خوب همچنان جزءِ عوامل تعیین کننده برای حفظ کارمندان محسوب می شوند.

·        مشارکت مدیر و اجتناب از شکاف ارتباطی

بین کارکنان و مدیریت ارتباط شفاف و آسان ایجاد کنید، مدیران را درگیر کرده و آنها را مجبور کنید  با کارمندان خود وقت بگذرانند و نیازهای دانش آنها را درک کنند؛همچنین به آنها کمک کنید به طرف سِمت های جدید حرکت کرده و عملکرد ضعیف را به حداقل برسانید.

جلساتی را به طور منظم برگزار کنید که در آن کارمندان بتوانند نظرات خود را ارائه داده و سؤالات خود را بپرسند. یک خط مشی دوستانه(open-door)داشته باشید که کارمندان را تشویق کند بدون ترس از عواقب، صریح با مدیران خود صحبت کنند.

·        خاتمه و جابجایی

چرخش شغلی برای کارمندانی است که مدت زمان طولانی تری در یک بخش کار کرده اند. اعزام کارکنان به سایر بخش ها و سایر کارها، باعث ایجاد تغییر در کار می شود و به کارمند کمک می کند تا با سایر کارکنان ارتباط برقرار کرده و از کار متفاوت به همراه چالش ها ی آن لذت ببرد.

 کارمندانی که با شرایط خوب سازمان را ترک میکنند، احتمالاً شرکت شما را به سایرین توصیه میکنند و با انجام این کار، به جذب و حفظ کارمندان آینده کمک میکنند.

در این راستا علاوه بر انجام #مصاحبه با افرادی که قصد #استخدام در شرکت را دارند ،برای کارمندانی که سازمان را ترک میکنند نیز مصاحبه انجام دهید. همچنین از کارکنانی که مدت طولانیتری در سازمان فعالیت دارند علت ماندن را جویا شوید که چرا در سازمان مانده اند؟

سؤالاتی از قبیل موارد زیر میتواند مورد استفاده قرار گیرد:

چرا در این سازمان کار میکنید؟

چرا  هم چنان به فعالیت خود ادامه داده اید؟

چه چیزی موجب ترک شما از سازمان میشود؟

مسائل غیر قابل مذاکره شما چیست؟

چه چیزی را تغییر یا بهبود می دهید؟

در نهایت،با استناد از این اطلاعات برای تقویت استراتژی های حفظ کارکنان خود استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط